Blijven

Bewegen

We zijn gebouwd

om te bewegen

Het menselijk lichaam is een wonderbaarlijk ontwerp welke gemaakt is om te bewegen en vooral om te blijven bewegen. Met allerlei technologische en maatschappelijke ontwikkelingen dringen we lichamelijke inspanning in de dag steeds verder op de achtergrond. Onze dagelijkse routines spelen zich voornamelijk zittend af en veel digitale toepassingen lokken zowel jong als oud continue naar een inactief bestaan. 

 

Dat bewegen een essentieel onderdeel is van onze gezondheid is algemeen bekend. Vroeger lag de nadruk vooral op intensief sporten. Nieuwe inzichten laten zien dat juist het langdurige zitten schadelijk is voor onze gezondheid. Intensief sporten kan niet compenseren voor een hele dag zitten, maar wie door de dag heen regelmatig beweegt en daarnaast intensief sport zorgt optimaal voor het fysieke en mentale welzijn.

Het is nooit te laat om een fysiek actieve leefstijl te ontwikkelen, maar hoe eerder je ermee begint hoe makkelijker het is om het vol te houden. Probeer te ontdekken welke fysieke activiteiten bij jou passen en kijk vooral wat de omgeving te bieden heeft. Onderdeel zijn van een club in de gemeenschap draagt bij aan waardevolle sociale connecties.

 

Naast sportverenigingen en sportscholen zijn er tal van mogelijkheden om buiten actief te zijn. Denk aan plaatsen om te wandelen, hard te lopen, varen, vissen, surfen, kiten, noem maar op. Hier profiteer je gelijk van de positieve effecten van natuur op je gezondheid.

 

Geef beweging en intensief sporten een plek in je dagelijkse routine en ervaar hoe je energie zowel fysiek als mentaal toeneemt!

Bewegen = ok

Gezond bewegen start bij het onderbreken van lange periodes achtereen zitten. Een goede manier om van een inactieve naar een actieve leefstijl te gaan is om meer beweging te vinden in de dagelijkse routine. Zie onderstaande tips voor inspiratie.

  • Doe lopend of met de fiets boodschappen.

  • Pak de fiets naar het werk, sport of sociale aangelegenheid.​

  • Parkeer verderop in plaats van voor de deur.​

  • Wandel in de werkpauze.

  • Loop of fiets een rondje na het avondeten.

  • Zorg voor een groene tuin.

Healthy Hillegom_CZF6050 Corine Zijervel

Hoe ver kom je in 15 min lopen vanaf de pomp?

Benieuwd waar jij vanaf je huis naar toe kan lopen binnen een kwartiertje? 

Healthy Hillegom_FCZ8204 Corine Zijervel

Meer bewegen = beter

Om de grotere gezondheidsvoordelen van bewegen te ervaren hebben we minimaal 3-4 keer per week een half uur intensieve vormen van beweging nodig. Je hartslag gaat omhoog en je ademhaling wordt sneller. Zweten hoort erbij en wie weet zelfs wat spierpijn in de dagen erna als je je grenzen verlegd.

 

Wat zijn de grotere gezondheidsvoordelen die je behaalt met intensief bewegen?

Fysiek

Sterker skelet

Uithoudings-vermogen

Gezonder hart

Mentaal

Creativiteit neem toe

Ontspanning

Probleemoplossend vermogen

Sociaal

Vriendschappen

Voldoening & zingeving

Samenwerken

Benieuwd naar het sportaanbod in Hillegom?

HH.png

Vraag of idee?

Mail naar info@healthyhillegom.nl

  • White Facebook Icon
  • Instagram - White Circle